Acht op de tien Belgen actief op het internet (Pub)

België telt 7,1 miljoen internauten die gemiddeld 13,6 uur per week op het internet surfen. Dat zit dus duidelijk in de lift en vervangt meer en meer de klassieke media. “In vergelijking met twee jaar geleden kijken de Belgen steeds minder televisie, luisteren ze minder naar de radio en lezen ze minder kranten en magazines.” Dat concludeert het IAB België op basis van het eerste onderdeel van het Mediascope Europe, een Europees onderzoek over het mediagebruik. Meer dan 50.000 respondenten uit Europa, waarvan 1.500 Belgische, namen in februari deel aan dit onderzoek online. Hier hoort een noot van onze kant bij: de consumptie van nogal wat klassieke mediamerken verschuift inderdaad van papier naar internet. Dat toont het succes van de nieuwssites van de dagbladen duidelijk aan. Een en ander impliceert dus niet per se een verlies aan bereik van de klassieke media: die gaan gewoon van off- naar online. Belgen brengen volgens de resultaten van Mediascope Europe gemiddeld 13,6 uur per week op het internet door. Dit is een stijging van 5% in vergelijking met 2010. Er zijn ook 17% meer Belgen op het internet te vinden in vergelijking met twee jaar geleden: 7,1 miljoen Belgen, of 81% van de volwassen Belgische bevolking, surfen op het wereldwijde web. Het aantal Europese internauten wordt geraamd op 427 miljoen of bijna twee derde van de volwassen bevolking – meer bepaald op 65%. Hun gemiddelde tijdsbesteding online ligt met 14,8 uur per week iets hoger dan het Belgische gemiddelde. “Nieuwssites worden met 37% dagelijks het drukst bezocht door Belgen, op de voet gevolgd door sociale mediasites met 36%,” verklaart Patrick Marck, general manager van het IAB België. “De top drie wordt vervolledigd door bank- en verzekeringssites, met 15%. De Belg gaat vooral het net op voor ontspanning. Online videoclips bekijken en muziek beluisteren worden op de voet gevolgd door het online bekijken van live evenementen en films.” Het IAB België onderzocht naast de mediaconsumptie online ook hoeveel tijd we besteden aan klassieke media zoals televisie, radio, papieren kranten en magazines. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat Belgen minder tijd besteden aan deze kanalen in vergelijking met 2010. De Belgen luisteren gemiddeld 15,6 uur per week naar de radio – een daling van 9%. Ook het aantal radioluisteraars neemt in dezelfde periode af. Op de tweede plaats voor bestede mediatijd volgt televisie met 15 uur per week – een daling met 3% tegenover 2010. Papieren kranten en magazines worden minder gelezen in vergelijking met twee jaar terug: minder dan twee op de drie Belgen (65%) leest een krant of magazine. Dit is een daling met 14% voor de krant en met 15% voor de magazines. Wekelijks spenderen de Belgen 4,5 uur (-13%) aan kranten en 3,8 uur (-5%) aan magazines, concludeert het IAB België. “Traditionele media verschuiven zich in een hoog tempo naar online,” aldus Patrick Marck. “Uit Mediascope Europe blijkt dat Belgen minder tijd doorbrengen met het lezen van een krant of magazine, met tv-kijken of met het luisteren naar de radio. Daarentegen zien we dat negen op de tien Belgische internetgebruikers nieuwssites bezoeken, 55% online naar tv kijken en bijna zes op de tien Belgische internetgebruikers (59%) online naar de radio luisteren. Dat is respectievelijk 12%, 3% en 42% meer als in 2010. Voor adverteerders biedt dit mogelijkheden om beide media in elkaar te laten overvloeien.” De Mediascope Europe studie werd voor het eerst gehouden in 2003. De studie meet de mediaconsumptie patronen op het gebied van onlinemedia, radio, tv, kranten en tijdschriften. Deze editie onderzocht het onlinegebruik op verschillende ‘devices’ zoals computer, mobiel, en spelconsoles. Meer dan 50.000 respondenten uit 28 Europese landen werden in februari 2012 online ondervraagd. De onderzochte landen waren Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, België, Nederland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Polen, Portugal, Rusland, Zwitserland, Turkije, Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Finland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Roemenië, Servië, Slowakije, Slovenië en Oekraïne.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: