Internetreclame in Europa groeit met 15%

De laatste studie van IAB Europa AdEX, uitgevoerd in 25 Europese landen, tonen dat in 2010 de adverteerders 17,7 miljard euro aan reclameruimte in de Europese internetsector investeerden. In vergelijking met 2009 betekent dit een groei van 15,3%.

De jaarlijkse AdEx studie toont ook dat de display advertising (banners) met 21,3% de grootste groei kent. Ter vergelijking kent de totale reclamesector een groei van slechts 5%. Nieuwe bannerformaten, online video en reclame op social media en op de smartphone zorgen voor de sterke prestaties van display advertising.

Gemiddeld is online reclame goed voor 18% van het totale mediabudget van de Europese adverteerder.

Ook in België groeit de internetreclame. Met een stijging van ruim 13% investeerden de Belgische adverteerders 332 miljoen euro in 2010.

Zoekmotoren zijn goed voor 122 miljoen euro of 37% van de online bestedingen, terwijl online zoekertjes 33% en display advertising 29% hiervan uitmaken. Belgische adverteerders kennen gemiddeld 11% van hun reclamebudget toe aan online media. Volgens de schattingen van IAB Europe haalt België haar zelf opgelegde doelstelling van 10% online reclamebestedingen tegen 2010 (10before10).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: